Monday, March 22, 2010

rumahku hotelku




Siapa yang tidak suka menginap di hotel?

Saya suka.
Saya pasti ramai yang lain juga suka. Di hotel semuanya kemas, bersih, teratur dan rapi. Of course, perabutnya pun nampak mewah dan berseri. Tuala2nya berlipat cantik, bilik air yang berkilat, susunan barang yang teratur, kertas2 tersusun di atas meja, perabot bersih daripada debu, cadar dan bantal yang dikemas rapi...dan banyak lagi...


Saya fikir kalau kita sukakan hotel yang cantik bersih,
kenapa kita tidak menjadikan rumah kita juga umpama resort?
Kan lebih baik jika rumah kita sentiasa bersih seperti hotel yang kita duduk sekali sekala. Kita juga boleh melakukannya!
Saya pernah menginap di sebuah hotel yang malangnya dipenuhi debu di almari dan di sisi dinding. Tahi cicak juga bertabur sepanjang dinding. Ada juga kelihatan seperti tahi tikus. Nampak sungguh tidak berkemas dan rasa tidak selesa sekali untuk berehat. Begitu sekali tanggapan kita kepada hotel yang kita cuma singgah sekali sekala.


Bagaimana pula dengan rumah kita sendiri yang berdebu di atas2 meja, celah2 perabut dan sebagainya?

Bagaimana kita boleh tahan tinggal dalam keadaan tersebut sepanjang hidup kita tetapi merungut jijik di tempat orang lain?


Bayangkanlah apa perasaan tamu kita bila singgah di rumah kita sekali sekala. Mungkin mereka juga akan berfikir seperti perasaan saya di hotel yang kotor tadi?


No comments:

Post a Comment